Adhd en slapeloosheid


ADHD | insomnia | slapeloosheid


In deze blog deel ik mijn ervaring over slapeloosheid en hoe het nu gaat. Een depressie heb ik achter mij gelaten. Met een lach sta ik in het leven. Thuis in mijzelf. Een gevoel dat ik tot de dag van vandaag nog met geen pen kan beschrijven. Dit betekent echter niet dat het leven nu een rechte weg is en dat hoeft en wil ik ook absoluut niet. Het betekent wel dat ik door liefdevolle zelfzorg, leven vanuit vertrouwen, mijn intuïtie en hart ervoor gezorgd heb dat ik mijzelf niet langer in een diepe depressie bevind. Oh en echt, ook ik heb dagen waarin ik het liefste direct terug in mijn bed kruip om even helemaal weg te duiken. Alleen kan ik er nu mee omgaan, is het oké. Een reis van helen is een oneindige reis, prachtig vind ik dat.

Hardlopen is voor mij één van de sleutels tot bevrijding geweest van mijn depressie. Hierin bouwde ik aan mijn zelfvertrouwen, wat terugkijkend o.a. te grondslag lag aan mijn depressie. Een heel klein onzeker meisje dat intens verlangde na een veilig thuis en liefde. Dat er in de loop der jaren veel is gebeurd in mijn hersenen en zo ook met de werking van mijn neurotransmitters is een feit. Echter ben ik er altijd van overtuigt en zegt alles in mij: “Met de juiste zelfzorg kan ik helen.” Ik heb besloten ‘cold turkey’ alle medicatie de deur uit te doen begin dit jaar, voor depressie en ADHD. Enkel de slaapmedicatie ben ik soms genoodzaakt terug te nemen om te voorkomen dat ik chronisch slaaptekort opstapel.

“Ik voelde mij als een zombie in het leven. Niks van wat ik voelde was nog echt van mij. Alles werd aangestuurd door antidepressiva of amfetamine.”

Tijdens het hardlopen ontstaat er een toename van neurotransmitters, waaronder serotonine, dopamine en endorfine. Deze hebben een positief effect op je stemming. Naar aanleiding van aanleg, langdurige chronische stress en insomnia is de werking van mijn neurotransmitters zeer afgenomen en creëert hardlopen de aanmaak hiervan. Dit maakte dat ik een ding weet: “Ik heb hardlopen nodig om mij fijn te voelen!”

Begin augustus heb ik een afspraak gehad met mijn psychiater bij PsyQ. Ik heb deze aangevraagd omdat ik slapeloos blijf en dit lastig vind in combinatie met hardlopen. Veelal ga ik rond 22:00 uur naar bed en met gemak kan ik om 2 uur nog naar de binnenkant van mijn oogleden staren. Mijn lichaam is echt moe, maar mijn hoofd blijft aan. Klaarwakker. Inslapen en doorslapen blijft een dagelijkse uitdaging. Ik ga niet naar bed met angst of met (pieker)gedachten. Het prettige vind ik dat ik begrijp waar het vandaan komt, ADHD. In overleg met mijn psychiater hebben wij besloten dat een slaaponderzoek geen vernieuwde resultaten oplevert. Wij weten de oorzaak en de gevolgen.

Uitdaging (‘probleem’):

Slapeloosheid (insomnia). Zeer ernstige problemen met inslapen en doorslapen.

Gevolg:

Opbouwend slaaptekort. Beperkingen mentaal en fysiek in het dagelijks functioneren.

Veroorzaker:

Overactief brein ADHD.

Ik sta er positief en optimistisch in, zie het als een uitdaging die mijn aandacht en focus vraagt. Tijd om op onderzoek uit te gaan.

Nederlandse onderzoekers van Onderzoeksinstituut Brainclinics in Nijmegen en PsyQ, Kenniscentrum ADHD bij volwassenen in Den Haag, ontdekten dat er een opvallend verband is te leggen tussen licht, slaap en ADHD. Drie van de vier volwassenen en kinderen (±75%) met ADHD vallen moeilijk in slaap. Klik Hier om meer te lezen over het onderzoek.

“De gevolgen van een te korte nachtrust worden vaak onderschat. Het resultaat van een paar weken iedere nacht een paar uur minder slapen is vergelijkbaar met 48 uur aan een stuk wakker blijven, met alle negatieve effecten die daarbij horen."

Het gebrek aan slaap heeft bij mij o.a. veel schade aangericht binnen mijn concentratie, verergeren van ADHD, mijn geheugen en vermogen tot informatieverwerking. Recentelijk is er steeds meer bekent rondom ADHD en slaap. Ikzelf onderschat nog met regelmaat de effecten hiervan in het dagelijks leven, ondanks dat het part of my life is. Ik bouw aan een leven dat past bij mij met ADHD. Het verdoven ervan is absoluut niet mijn insteek. Dat het enige aanpassingen met zich mee brengt, ja dat is een feit. Er zijn veel kanten die in verbinding staan met ADHD. De kanten waar ik van hou van mijzelf. Een leven zonder ADHD zou helemaal niet bij mij passen, dat zou ik niet zijn.

“Slaaptekort is een slopend monster. Het breekt je heel langzaam af. Op iedere laag in je lichaam en geest. Het begint met de oppervlakte en keert steeds dieper.”

Ik loop vast. Eigenlijk is dat de stand van zaken vandaag de dag. Ik loop vast binnen slapen. Hoe ik ook mijn best doe om een slaaproutine, slaapritme te ontwikkelen. Zo goed als elke nacht staar ik uren naar de binnenkant van mijn oogleden. Het is heel frustrerend.

Niet enkel ikzelf loop hierin vast, ook binnen de specialistische GGZ. In overleg met mijn psychiater en huisarts eerder vorige maand hebben wij besloten om tijdelijk het slaapmiddel Zopiclon in te zetten, indien ik voel dat het nodig is. Op dit moment probeer ik 3 nachten zelfstandig te slapen en 1 nacht met Zopiclon. Zo creëer ik enige tijd om te onderzoeken naar andere oplossingen (zonder medicijnen). Slaapmedicatie is (om verschillende redenen) geen permanente oplossing. Het is een overbrugging.

In het gesprek met de psychiater werd als eerste optionele oplossing opnieuw ADHD medicatie aangeboden. Ze vertelde dat mijn dosis van 40 mg dexamfetamine per dag relatief hoog was maar er zeker uitzonderlijke situaties zijn waarin 70 of 80 mg dexamfetamine per dag nodig is om balans te creëren in een leven met ADHD. Bam! Terug naar dex, nee! De psychiater deelde haar ervaring dat het kan zijn dat ik geen effect had van de dexamfetamine omdat de dosering met mijn vorm van ADHD te laag is.

No go voor Dex!

Echter heb ik zeer weinig effect van de medicijnen. Wegen de nadelen niet op tegen wat het brengt. Mijn lichaam kent gewenning voor dexamfetamine. Wat betekent dat ik de dosis zou moeten blijven verhogen voor effect. Mijn hartslag neemt in zeer hoge mate toe. Mijn eetlust verdwijnt. Ik kan dan niet meer vertrouwen in de signalen van mijn lichaam. Ik voel mij verdoofd.

In hetzelfde gesprek liepen we eigenlijk vast. Wij kwamen niet tot een oplossing. De psychiater gaat intern overleggen met meerdere specialisten die ervaring hebben met ADHD en insomnia. Hierna komt er een vervolgafspraak, deze moet nog plaatsvinden.

“Mijn hoofd staat volledig aan wanneer ik in alle rust onder mijn deken kruip. Het lijkt wel alsof het tot leven komt wanneer ik probeer te slapen.”

De afgelopen weken en maanden heb ik zo’n beetje alle mogelijk manieren die ik in boeken heb gelezen, adviezen, slaaphygiëne, ademhaling, mediteren, offline, schermen off (blauw licht) ect… geprobeerd. Tot heden zonder resultaat. Opnieuw opzoek naar mogelijkheden. Wegen creëren en positief vooruit.

Het loopt tegen half twee in de nacht nu ik deze blog afschrijf. Meerdere weken wil ik hem al af maken maar ik liep erin vast en koos er daarom voor hem te laten rusten. Ik danste rond het kaarslicht in de woonkamer, gooide de balkon deuren open, voelde frisse lucht, danste op het balkon, de regen drupte en verfriste alles, de bomen schitterde in de donker lucht. Mens, ik voelde mij zo één met de nacht, de natuur, de muziek. Ineens begrijp ik waarom ik erin vastliep.

Net zoals waarom ik vast loop met slapen. Ik probeer mijzelf ergens in te passen waarin ik helemaal niet pas. Waarin ik mijzelf helemaal niet respecteer vanuit wie ik diep van binnen werkelijk ben. Ik probeer mijn biologische klok te verzetten, ver tegen haar natuur om volgens de klok van het systeem te slapen. Dat gaat niet werken.

Onlangs was ik bij een van mijn lievelingsmensen die mij er weer even aan herinnerde dat ik in mijn kracht stond juist door de acceptatie die ik ontwikkeld heb. Ze keek mij vragend aan en vroeg: “Maar je accepteerde je slaapritme toch?” Damn it, ineens besefte ik dat mijn zelfacceptatie de afgelopen weken onbewust weer is veranderd in verzet en passend maken.

Inderdaad de afgelopen weken ben ik weer erg gefocust om op tijd en voldoende uren te kunnen slapen. Eind lente begin van de zomer had ik ergens een flow waarin ik de nachten nam zoals ze waren en mijzelf accepteerde. Ergens in de zomer ben ik weer gaan proberen mijzelf passend te maken in het gewenste ritme van het systeem.

“Alles ging in verzet. Ik ben de afgelopen periode op een paar uitzonderlijke nachten na meer slapeloos geworden. Logisch aangezien ik mijzelf, zoals ik het nu zie voor geen meter meer respecteerde.”

Terug naar volledig acceptatie van mijzelf. Ik word nou eenmaal echt later in de nachten moe. Als ik kijk naar wie ik echt diep van binnen ben. Ik hou van de schaduwkanten in het leven. Ik hou van de donkere kanten van het leven. De donkere kanten van mijzelf, de donkere nachten, de schoonheid van de maan.

“Verzet verzet verzet, het was er onbewust weer in gekropen zonder dat ik het doorhad. Ik laat het los. Accepteer mijzelf en mijn slaapritme.”

Ik hoef het niet passend te maken naar de 22u tot 7u slapen. Dat is iets vragen van mijzelf wat helemaal niet bij mij past. Elke nacht tot 3 uur wakker en om 7 uur eruit, dat breekt mij op. Na enig zelfonderzoek met verschillende uren slapen heb ik ontdekt dat ik zo’n 6 uur slaap per nacht nodig heb. Met kindlief in huis die naar school gaat betekent dat, dat ik rond de klok van 7 uur opsta. Als ik structureel rond een uur of 00:00 a 01:00 kan slapen, denk ik dat het lukt om een balans te creëren. Op dit moment vind ik het inslapen enorm lastig. Ik ga mijzelf niet meer om 22 uur in bed leggen om 4 uur lang naar de binnenkant van mijn ogen te kijken. Ik accepteer mijzelf en ga onderzoeken hoe ik het inslapen ervaar wanneer ik later naar bed ga en structureel probeer nachten van 6 uur te maken. Natuurlijk blijf ik in de avonden mijn slaaproutines gebruiken.

Komende periode verdiep ik mij in sjamanistische healing voor mijn slaapuitdaging! Vind je het leuk om mijn reis hierin te volgen?! Via mijn Instagram deel ik ontwikkelingen van deze reis.

Liefs,



Liza





BRON

https://www.ggznieuws.nl/helpt-beter-slapen-bij-adhd-de-relatie-tussen-nachtrust-en-adhd/

https://www.psyq.nl/slaapproblemen/verband-tussen-slaap-en-adhd


Wil jij graag direct weten wanneer een nieuwe blog verschijnt?

Dankjewel!

FOLLOW ME ELSEWHERE

  • Instagram